google-site-verification=7N82h9ym18Qo-Pymm5QW3ypuJE2-FTECmi_B_QwBI1U

De relevantie van mobile marketing

De relevantie van mobile marketing

Het mobiel gebruik neemt elk jaar weer toe. Mobile marketing is een van de nieuwste vormen van digital marketing, waarbij je op elk moment de klant kunt bereiken en de inhoud kunt bieden die ze willen. Welk ander kanaal staat je toe om een boodschap te communiceren terwijl de gebruiker op het toilet zit?

Mobile marketing in 2020

Mobiel versus desktop

Steeds meer gebruikers zoeken met behulp van hun mobiele device. Hierbij een aantal feiten en cijfers:

  • 80% van de internetgebruikers bezit een smartphone (Smart Insights, 2020)
  • Mobiele devices, zoals smartphones en tablets, hosten tot 60% van de digitale mediatijd van gebruikers in de VS ( ComScore, z.d.)
  • 65% van alle e-mail wordt als eerst geopend op een mobiele device.
  • 56% of B2B kopers gebruiken vaak smartphones om informatie te krijgen over de verkoper.
  • Op dit moment kopen 3 op de 10 Nederlanders weleens iets online via hun smartphone volgens Marketingfacts. Deze kopers zijn in alle leeftijdsgroepen terug te vinden. Niet alleen onder de millennials (21-35 jaar) is een stijging te zien, maar ook bij de andere generaties is een flinke stijging te zien.

Mobile marketing en de customer journey

Mobile verbindt alle stappen in de customer journey. Consumenten gebruiken tegenwoordig vele kanalen tegelijk tijdens hun eigen, zelfgestuurde customer journeys. Ze bepalen zelf hoe en wanneer ze de interactie zoeken met een merk en welke merken hen mogen storen met notificaties. 

 

Mobile-first index Google

Google is officieel gestart met het migreren van websites naar de “Mobile-first indexing”. Dit betekent dat Google de mobiele versie van websites gaat gebruiken om te indexeren en ook om te rangschikken in de zoekresultaten. Hiervoor werd jarenlang de desktop versie als primaire versie beschouwd. Naarmate het mobiele gebruik ontzettend toe is genomen, geeft Google nu een hogere prioriteit aan het indexeren van de mobiele versie van een website. Google wil hiermee bereiken dat mobiele gebruikers sneller kwalitatieve zoekresultaten krijgt.

Wat leer ik nog meer bij de minor Digital Marketing?

Naast kennis over zoekmachine optimalisatie, leer je onder andere over e-mailmarketing, social-media marketing, en je maakt je eigen WordPress website. Wil je meer weten over de andere onderwerpen die bij de minor aanbod komen? Neem dan een kijkje op de pagina Onderwerpen minor.

Zoekmachine optimalisatie

Neem ook nog een kijkje op de pagina Past de minor Online Marketing bij mij? om nog meer over de lesstof of het beroepsbeeld te weten te komen. Zodat je helemaal zeker bent van je keuze.

Oja, en als je nog meer informatie wilt, klik dan hier, want Anouk (oud-studente) vertelt je graag over haar ervaringen met de minor en het onderwerp zoekmachine optimalisatie.