De bloeiende e-commerce wereld
Heb je ooit van de term e-commerce gehoord? Dit is de Engelse vertaling voor elektronisch verkopen, ofwel, online verkopen. Deze term is al een aantal jaar flink aan het groeien. In 2019 is de Europese e-commerce omzet met ruim, 600 miljard euro gegroeid. Tijdens de minor digital marketing ga jij je bezig houden met deze nogsteeds groeiende wereld.
Verschillende soorten E-commerce
Er zijn een aantal soorten e-commerce. In de onderstaande punten staan deze verschillende soorten beschreven:
• Business-to-consumer (B2C). Dit betekent dat er een uitwisseling plaatsvindt van producten of diensten van bedrijf naar consument. In deze online wereld betekent dit dus dat de verkoper een website of webshop is.
• Consumer-to-consumer (C2C). Er is immers ook handel mogelijk tussen de consumenten zelf. Een mooi voorbeeld hiervan is het digitale platform Marktplaats. Hierbij kopen en verkopen particulieren van elkaar, zonder dat een bedrijf hier direct bij betrokken is.
• Business-2-business (B2B). Vaak vind je in de cijfers over deze digitale handel alleen de cijfers van B2C. Echter is er ook vaak online handel tussen bedrijven onderling. Dit wordt B2B genoemd.
Trends in de sector
Zoals eerder in deze blog is verteld, bevind de e-commerce sector zich in een ontzettend snelle groei. Dit zijn een aantal trends en ontwikkelingen voor het komende jaar:
• Verkopen op marktplaatsen. Maar liefst 40% van de online aankopen wordt via marketplaces gedaan. Nederlandse online shoppers geven op dit moment meer de voorkeur aan marketplaces (61%) boven zoekmachines zoals Google (53%) wanneer ze op zoek gaan naar producten of diensten (Emerce, 2020).
De grootste marketplace-speler van dit moment in Nederland is Bol.com, met een omzet van 1,6 miljard euro. Echter komt er een grote wereldspeler dit jaar naar Nederland: Amazon. Dit bedrijf is het meest waardevolle beursgenoteerde bedrijf ter wereld. Er is een grote kans dat Amazon gaat zorgen voor opschudding in de Nederlandse e-commerce wereld.
• Verandering van zoekresultaten in Google. Het afgelopen jaar heeft Google verschillende updates uitgevoerd wat er voor gezorgd heeft dat Google is veranderd van ‘zoek’- naar een ‘vind’-platform. Zo tonen ze direct antwoorden op de vraag. Lees hier meer over een aantal grote updates van Google.
• Personalisatie. Tegenwoordig moet alles gepersonaliseerd worden. Voor grote e-commerce-bedrijven is dit niet al te moeilijk. Echter is het voor mkb- en kleine bedrijven lastiger. Zorg ervoor dat je deze trend volgt. Probeer oplossingen te bedenken om de kosten laag te houden en dat het voor lange termijn uit te voeren is.
Bovenstaande punten zijn een aantal e-commerce trends en ontwikkelingen die worden verwacht voor 2020. Natuurlijk zijn er nog een aantal andere trends die zullen gaan komen in 2020. E-commerce bedrijven moeten constant alert blijven op de nieuwe trends en ontwikkelingen.
Digital marketing en e-commerce
Veel mensen denken dat e-commerce en digital marketing twee dezelfde onderwerpen zijn, wat natuurlijk niet zo is. Je doet aan e-commerce als jij bijvoorbeeld een eigen webwinkel hebt. Maar om deze eigen webwinkel een zo goed mogelijke website te geven, meer conversies te genereren en zo hoog mogelijk in zoekmachines terecht komen, is er digital marketing nodig. Digitale marketing is een overkoepelende term voor al jouw marketinginspanningen. Of met andere woorden: Elke vorm van marketing je online doet. Lees hier meer over digital marketing. Zou jij dus een e-commerce minor willen volgen? Dan raad ik je aan om eerst te kijken naar een minor digital marketing. Digital marketing is een overkoepelend vak waar je je nog veel meer in alle onderwerpen gaat verdiepen. Al deze onderwerpen zul je nodig hebben als je je in e-commerce wilt verdiepen.