Vergoedingsstructuren
De meest voorkomende vergoedingsstructuur bij affiliate marketing is meestal Pay Per Sale (PPS). Dit komt omdat er meestal wordt uitgegaan van het ‘’no cure no pay’’ principe, waarbij de publisher dus alleen betaald wordt als er verkopen voortkomen via de advertenties op zijn website.
Er zijn echter nog een aantal ander vergoedingsstructuren van affiliate marketing. Zo heb je een Pay Per Click (PPC). De affiliate krijgt dan een vast bedrag uitgekeerd per klik op de advertenties op zijn website. Dit staat dus los van het aantal sales of leads. Een andere vergoedingsstructuur is Pay Per Lead (PPL). Hier ontvangt de publisher een vergoeding als er een lead is gegenereerd. Meestal is dit omdat er dan gegevens zijn achtergelaten voor bijvoorbeeld een nieuwsbrief. Als laatste kan er ook gekozen worden voor Pay Per View (PPV). Echter komt deze manier van betalen bijna nooit voor in de affiliate marketing wereld.
Affiliate platformen
Vaak zijn bedrijven aangesloten bij een affiliate platform. Affiliate platformen registreren de transacties van klanten die via een website van een publisher binnenkomen. De affiliate platformen zijn als het ware een tussenpersoon tussen adverteerder en publisher. Beide (publisher en adverteerder) kunnen zich dus aanmelden voor zo’n platform. Twee voorbeelden van affiliate tussenpersonen zijn Daisycom en Tradetracker.